Kampusu chybí tramvaje
- Datum: 8.6.2007
- Autor: MILOŠ ŠENKÝŘ, JIŘINA VESELÁ
- Zdroj: Lidové noviny
- Rubrika: Metropole/Brno
- Strana: 05
Doprava v Brně - Do rozvojové lokality stále jezdí pouze autobusy. Rozlehlému univerzitnímu kampusu v Brně-Bohunicích nedostačuje veřejná doprava. Odborníci přiznávají: Je nutné se rychle začít bavit o tom, aby k němu a k navazující bohunické nemocnici vedla tramvaj.
Kampus přitom stále funguje jen zčásti - až bude hotov, bude nápor na nynější autobusy a trolejbusy ještě větší. „Už nyní si u nás většina zaměstnanců pořídila auta,“ potvrdil Pavel Bouchal, který v kampusu pracuje. A podobně se tváří i další lidé v jeho okolí. Žijí na staveništi, doprava je komplikovaná a autobusy často stojí v zácpách.
V těsné blízkosti stojí v Bohunicích vedle sebe fakultní nemocnice, kampus i nové sídlo Moravského zemského archivu. Vedení města by tam rádo umístilo nový zimní stadion. „Tramvaj je z dlouhodobého hlediska jediné řešení,“ potvrdil také technický ředitel dopravního podniku Rudolf John. Původní sen architektů, že by od kampusu vedla lanovka do Pisárek, zatím není reálný a možnost nadzemní dráhy z kampusu do centra Brna, kterou nadhodil i nynější primátor Roman Onderka, ještě žádná studie neposoudila. Dopravní podnik od konce června v souvislosti s dokončením oprav křižovatky Hlinky vrací po třech letech na původní trasu linky 26, 37 a 68, které předtím musel odklonit. „Zásadní změny chystáme až k 1. září, kdy bude hotov přestupní terminál u bohunické nemocnice. Pak se vrátí na místo i trolejbusy 25 a 35,“ potvrdil vedoucí dopravního odboru dopravního podniku Jan Seitl. Také on ale přiznává, že jde jenom o operativní řešení. „Územní plán počítá s tím, že by vedly tramvaje po Jihlavské ulici,“ dodává.
Tuto investici ale město ve svém rozpočtu zatím nemá. Řádově by mělo jít o stamiliony korun. Předseda dopravní komise městské rady Josef Veselý potvrdil, že zejména pokud se bude skutečně v Bohunicích stavět i stadion, je nutné současně počítat s tramvajemi. „Teoreticky je také možné uvažovat o odbočení z nynější tratě Bohunicemi, koleje by vedly oblastí nynějšího Mikuláškova náměstí a končily u kampusu,“ naznačil. Protože by tam jezdila alespoň část spojů linky 8, nemusela by u kampusu vyrůst prostorově náročná smyčka -na této lince totiž musejí jezdit jen obousměrné tramvaje.
Už zřejmě od září by dopravu především pracovníků a návštěvníků nemocnice měla zlepšit i druhá autobusová linka. Zpoždění, s nímž se potýká nynější „šedesátka“, by měla odstranit točna za nemocnicí, navíc přibude ještě další linka s číslem 61. Ta by měla pokrýt i dopravu do kampusu.
„Situace teď není jednoduchá, ani vyhovující. Jsme ale s dopravním podnikem neustále v kontaktu, případné změny v dopravě okamžitě pro naše zaměstnance uveřejňujeme i na internetovém zpravodaji nemocnice,“ popsala mluvčí Fakultní nemocnice Anna Nesvadbová. Pacienti, pro které cesta z města do Bohunic bývá složitá, si ale zdravotníkům moc nestěžují. „Vědí, že to neovlivníme. Než se vše dostaví a vyřeší, nezbývá nám než čekat a těšit se, že bude lépe,“ dodala.