Tramvaje: revoluční změna?
- Datum: 10.2.2007
- Autor: ADAM PLUHAŘ
- Zdroj: Mladá fronta DNES
- Rubrika: Kraj Liberecký
- Strana: 01
V Jablonci vzniká plán na novou trať, která by město spojila s Libercem, vést by mohla Kunraticemi.Nová tramvajová trať by mohla spojit Liberec s Jabloncem. Vedla by přes liberecké sídliště Kunratice a jablonecké Mšeno. Jde o úvahu, která vzešla od obyvatel Jablonce a nyní se jí zabývají zástupci jablonecké koaliční Strany pro otevřenou společnost.
Jablonec chce zlepšit dopravu mezi centrem a sídlištěm Mšeno, kde denně cestuje až tisícovka lidí. Teď mohou jezdit jen přeplněnými autobusy. Pokud by vznikla nová tramvajová trať, dostali by se díky ní lidé z centra Jablonce na sídliště Mšeno a pak by mohli tramvají pokračovat přes Kunratice až do Liberce. Nakonec by se v Liberci trať mohla napojit na stávající kolejnice, jež vedou do Vratislavic a Proseče a utvořila by tak okruh.
„Součástí úvah je, že by mohla vzniknout okružní tramvajová trať. Mezi Mšenem a centrem Jablonce jezdí během hodiny autobusová linka až osmkrát, což je neefektivní. Tramvaj je výhodnější. Mohla by kopírovat novou rychlostní silnici, která spojí Liberec a Jablonec,“ upozornil Jindřich Berounský, jablonecký radní zabývající se dopravou.
Trať: stamiliony a tunel pod Vrchlického sady
Připustil však, že reálnější variantou je spíše prodloužení tramvajové trati pouze do Mšena. I tak by si stavba zhruba tříkilometrového úseku trati vyžádala stamilionové náklady. Znamenalo by to mimo jiné vybudovat tunel pod Vrchlického sady až k hrázi jablonecké přehrady. „Jsme si vědomi toho, že během jednoho volebního období dotáhneme do konce spíše projektovou přípravu na stavbu tratě přes jablonecké centrum na autobusové nádraží. Vývoj dopravy ve městě by měl ale předurčit aktualizovaný generel dopravy, na němž se právě pracuje,“ doplnil Jindřich Berounský.
Radní Libereckého kraje pro dopravu vidí možnost postavit novou trať mezi Jabloncem a Libercem jako spíše nereálnou. „Zatím nejsme schopni přistoupit ani k rekonstrukci stávající tratě. Je pravda, že tramvajová doprava je ekologičtější a jednodušší na údržbu, za stávajících podmínek ale vidím stavbu nové trati za finanční utopii,“ uvedl radní Vladimír Richter.
Stavba případné tramvajové tratě by trvala řadu let, mezi oběma městy se zatím dočkají rychlejšího spojení alespoň motoristé. Cestování z Liberce do Jablonce bude jednodušší díky nové rychlostní silnici, která se tu má postavit do roku 2010. V současné době běží druhá etapa přípojky silnice I/14. Stavbaři zatím dokončují úsek u pivovaru ve Vratislavicích, v další etapě silnice vyústí na Kunratické ulici, kde se příští rok v srpnu napojí na starou komunikaci. „V současné době jsou zpracovány dokumenty pro územní rozhodnutí,“ sdělil ředitel liberecké ŘSD Josef Jeníček.
Silnice má vypadat podobně jako tah z Rychnova na Jablonec, se dvěma pruhy pro stoupání do kopce a jedním z kopce. Řidiči tu pojedou devadesátikilometrovou rychlostí.