Jdi na obsah Jdi na menu
 


Našli nejstarší jihlavský autobus

11. 6. 2007
  • Datum: 11.6.2007
  • Autor: RADEK LAUDIN
  • Zdroj: Mladá fronta DNES
  • Rubrika: Vysočina
  • Strana: 04

Unikátní první škodovku, která vyjela z tehdejšího náměstí Adolfa Hitlera v roce 1942, do dvou let zrekonstruují. Povedl se husarský kousek. Nadšenci vypátrali a zachránili vůbec první jihlavský městský autobus, který poprvé vyjel v roce 1942 z tehdejšího náměstí Adolfa Hitlera do Bedřichova. S unikátní škodovkou mají velký plán, jehož vyvrcholení má přijít za dva roky na oslavách stoletého výročí městské hromadné dopravy.
Ve vzácném autobuse se odehrálo kus jihlavské historie.
„Objevil se i v pořadu Karla Čáslavského Hledání ztraceného času: jak odvážel po válce Němce z jihlavského náměstí,“ popisuje Luděk Bohuňovský, předseda občanského sdružení Za záchranu historických trolejbusů a autobusů.
První autobus přijel do města v době, kdy zde fungovaly pouze tramvaje. Zpočátku byl vybaven dvěma systémy pohonu - naftovým a dřevoplynovým. Po generální opravě v roce 1951 jezdil již jen na naftu. Z ulic města definitivně zmizel v roce 1966.
Každý vyrobený kus byl vlastně originál
Podobných autobusů se vyrobilo v Mladé Boleslavi okolo stovky. Každý kus byl ale ve své podstatě originál, protože zákazníci měli různé požadavky na tvar karosérie.
„Proto je tak vzácný. Z tohoto typu se zatím nedochoval žádný, aspoň o něm nevíme,“ objasnil Luděk Bohuňovský.
Členové sdružení zmapovali historii prvního autobusu. Potom, co přestal v šedesátých letech vozit cestující, koupili ho jako vrak bez motoru družstevníci z jedné vísky na Vysočině. A udělali si z něj sklad.
Pak si ho vzal za stejným účelem soukromý majitel a odtáhl unikát do lesa. Později zůstal stát veterán bez využití. V té době se o něm dozvědělo jihlavské sdružení. Jeho členové vyrazili do lesa a našli na rezavém plášti výrobní štítek psaný v češtině i němčině.
Vše si ještě ověřili v archivu a konečně si mohli říct: Máme ho. A odtáhli vrak na tyči.
Sdružení už kontaktovali zájemci z Německa. Nabízeli za torzo autobusu milion korun s tím, že si ho sami odvezou.
„Oni považují to, co bylo u nás vyrobeno za války během protektorátu, za své. My jsme ale jasně jejich nabídku odmítli,“ řekl Bohuňovský.
K prvnímu jihlavskému autobusu byl ještě v roce 1943 zakoupen vlek, aby se svezlo více cestujících. Členové sdružení mají informace, že i tento vlek - samozřejmě také ve stavu vraku - je na světě. Chystají i jeho záchranu.
Oprava si vyžádá stovky tisíc korun
Sdružení se snaží, aby se první jihlavský autobus podařilo zrekonstruovat do roku 2009, kdy propuknou oslavy stého výročí trvání městské hromadné dopravy v Jihlavě. Oprava autobusu si však vyžádá stovky tisíc korun.
„Plánujeme požádat o finanční pomoc vedení magistrátu a jihlavské firmy. Je totiž nejvyšší čas, aby se vše stihlo,“ vysvětluje Luděk Bohuňovský. „To je pěkná myšlenka. Ať se členové sdružení s námi spojí. Mohlo by to být vítaným zpestřením Jihlavy, kdyby takový autobus občas projel nějakou linku,“ míní náměstek primátora Radek Vovsík.
Pokud má někdo zájem pomoci, může volat Luďka Bohuňovského na číslo 723 517 288.
Zrenovované historické stroje jsou dnes již běžnou součástí vozových parků dopravních podniků. Například pardubický dopravní podnik jich vlastní pět a jejich využití je opravdu široké. Vozy jezdí na den dětí a spoustě dalších letních akcí.
Druhý jihlavský autobus je v brněnském muzeu
V pořadí druhý jihlavský autobus z roku 1947 je na rozdíl od prvního v dobrém stavu.
K vidění však není paradoxně na Vysočině, ale v brněnském technickém muzeu. Na bocích má stále jihlavský znak. „Už proto bychom rádi první autobus zachránili a opravili, aby zůstal jezdit tam, kde opravdu jezdil a abychom při jakýchkoliv oslavách a výročích nemuseli žádat Brno o zapůjčení jihlavského autobusu,“ říká Bohuňovský. Jihlavské občanské sdružení existuje od roku 1999, kdy se slavily devadesátiny MHD. Vlastní celkem 43 vozů. V současnosti dokončujeme generální opravu trolejbusu Škoda 9 Tr. Tento typ přestal jezdit v Jihlavě přesně před deseti lety. Byl to úplně poslední kousek tohoto typu v republice, který jezdil. „Rádi bychom, aby i tento vůz vyjel s plnou parádou za dva roky na stoleté oslavy,“ dodává předseda sdružení.
Problémem, se kterým se musí sdružení potýkat, jsou chybějící krytá stání pro historická vozidla. Sdružení by přivítalo, kdyby mu někdo nabídl místa na parkování vozů.
Potíže způsobují i zloději. „Už dvakrát náš hangár vykradli. Pro nás je to o to horší, že jsme neziskové sdružení, vše si hradíme z členských příspěvku a darů. Ze svého platíme i pronájem prostor hangáru. A pak si někdo přijde a ukradne nám hevery na zvedání autobusu, bednu nářadí, kanystry s naftou a kola. Přes to všechno věříme, že se nám vozy podaří zrenovovat a vyjet s nimi na oslavy v roce 2009,“ uzavřel Bohuňovský.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář
 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA