Pardubický luxus - po Praze druhé nejdražší jízdné
- Datum: 27.3.2007
- Autor: (jč)
- Zdroj: Haló noviny
- Rubrika: Z DOMOVA
- Strana: 05
Novými tarifními podmínkami MHD se Pardubice zařadily mezi města s nejdražším jízdným v republice. Podle městského zastupitele Jacka Morávka je dražší jízdné už pouze v Praze.
Drahá pardubická karta údajně zrychluje odbavení. Při nástupu více cestujících, kdy někteří ještě označují různé typy jízdy, o tom však lze přinejmenším pochybovat. Navíc cena odbavovacího systému se vyšplhá na desítky a desítky milionů korun.
Dopravní podnik má rozpočet kolem 300 milionů korun, ale »jen« 115 milionů vybere za cestovné. Nebylo by v této situaci lepší koupit nové autobusy, zatrolejovat další trasy, postavit nové zastávky či opravit stávající? Což takhle jízdné naopak zlevnit, systém zjednodušit, zavést přestupní časové jízdenky a naučit občany více a masově používat MHD? To by jednoznačně vedlo ke snížení automobilové dopravy v Pardubicích a přineslo úspory nejen ekonomické, ale i ekologické, sdělil Haló novinám zastupitel města Pardubic Jacek Morávek (ČSSD).
Pardubice si podle něj se svými tarifními podmínkami nevedou oproti srovnatelným městům nikterak dobře. Ve většině z nich mají časové přestupní jízdenky. Pro srovnání, většina linek v Pardubicích projede svou celou trasu mezi 20 a 30 minutami (za 14 Kč). VPlzni lze 30 minut cestovat za 12 Kč, v Olomouci se 40minutovou jízdenkou, která o víkendu platí 60 minut, za osm korun! V Liberci 20 minut (o víkendu 30 minut) za 10 korun, v Českých Budějovicích nabízí dopravní podnik 20minutovou přestupní jízdenku za 10 a 40minutovou (o víkendu platí 60 minut) za 12 korun. Ve Zlíně je pak možno cestovat 40 minut za 12 Kč, dokonce i v mnohem větším Brně je cestování MHD výhodnější, když za 40minutovou přestupní jízdenku vydá cestující 13 Kč. Je třeba také zmínit, že málokdo cestuje z první zastávky až na konečnou, a že pardubický DP pouze rozlišuje počet zastávek od deseti a nad deset (za 12 Kč a 14 Kč), což je pro cestujícího nevýhodné.
Situace je stále tristní
»K výše uvedenému výčtu je možno také dodat, že dražší jízdné už je pouze v Praze, kde ovšem za 20 Kč můžeme cestovat 75 minut, o víkendu 90 minut, a zároveň výhodně přestupovat, jinak je možno si koupit cenově srovnatelnou jízdenku za 14 Kč, která má omezenou přestupnost - tedy stejně jako v Pardubicích. Dopravní podnik města Pardubice tak svým cestujícím nabízí neopakovatelný luxus, aby si připadal jako v Praze,« tvrdí Morávek. Jak dále uvádí, výčet srovnání velkých měst uzavírají poměrně stejné podmínky v Hradci Králové (jízdenka dvoupásmová za 14 Kč a jednopásmová za 12 kč) a v Ostravě je možné cestovat za 14 Kč dvěma pásmy až 45 minut.
»Při řešení městské hromadné dopravy jako veřejné služby je třeba důsledně vycházet z jejího smyslu. Je pochopitelné, že ne vše, co má smysl pro široké vrstvy občanů, je výdělečné. Zbývá nám tedy jen doufat, že za více peněz uslyšíme více muziky. Zatím je však situace stále tristní: nevyhovující, často poničené nebo znečištěné zastávky, často špinavé autobusy a trolejbusy, jezdící na některých linkách ve špičce doslova narvané. Navíc většina automatů na jízdenky je vypnutá, takže zůstávají jako němý svědek převratných změn, a cestující je tudíž nucen koupit si dražší jízdenku přímo u řidiče,« argumentuje zastupitel.
Vedení města, které Dopravní podnik kontroluje, by si podle Morávka mělo více uvědomovat důležitost veřejné dopravy a to, jak významná je její role v bezmála stotisícovém městě, obzvláště za situace, kdy Pardubice nemají vyhovující obchvat. »Na radnici se však myslí jinak a vzkaz občanům je jasný: Choďte pěšky, plaťte předražené jízdné nebo použijte svůj automobil. Sečteno a podtrženo, dopravní situace v Pardubicích se v dohledné době při současné invenci pravděpodobně nezlepší. A co na to Zelení v radě? Připomínám, že pan Bursík teatrálně zhasínal i světla na Pražském hradě. Počkejme a uvidíme,« dodal Jacek Morávek.