Jdi na obsah Jdi na menu
 


Trolejbusy byly z druhé ruky

26. 2. 2007
  • Datum: 24.2.2007
  • Autor: LADISLAVA DOSTÁLOVÁ
  • Zdroj: Mladá fronta DNES
  • Rubrika: Kraj Pardubický
  • Strana: 04

Hromadná doprava funguje v Pardubicích už padesát sedm let. O trolejbusech uvažoval už Křižík.


Historie kraje
S dopravním podnikem obyvatelé Pardubic jezdí už bezmála sedmapadesát let a trolejbusové linky letos oslavily pětapadesáté výročí svého vzniku.
Málokdo ví, že první autobusy městské hromadné dopravy byly modré. Na trasy vyjely 3. května 1950. Město tak tehdy dokončilo půlstoletí starý záměr, podle kterého měly v Pardubicích už před druhou světovou válkou jezdit trolejbusy nebo tramvaje. „V roce 1906 pracoval na projektu tramvajové linky, která měla vést od starého železničního nádraží, přes dnešní třídu Míru, Pernštýnské náměstí, Husovu ulici do Sezemic, slavný český vynálezce František Křižík. O dva roky později zahájila rakouská pošta v Pardubicích a okolí přepravu osob autobusy,“ řekl amatérský historik pardubické městské hromadné dopravy Ladislav Podivín.
Jako první jezdily dva autobusy Škoda
Dopravní podnik začínal v roce 1950 jezdit se dvěma autobusy značky Škoda 706 RO z Jesničánek kolem starého nádraží k nemocnici. O rok později přibyla druhá linka ze Svítkova přes centrum města na Slovany. Až do roku 1977 jezdily autobusy s vlečnými vozy, aby pobraly všechny cestující a do této doby byly ve všech vozidlech průvodčí, kteří prodávali jízdenky.
Třetí linka městské hromadné dopravy byla trolejbusová a v lednu 1952 začala jezdit od starého nádraží do Lázní Bohdaneč. S drobným prodloužením trasy k novému nádraží Českých drah funguje dodnes. Na jaře roku 1954 byla trolejbusová síť zavedena na Slovany.
První trolejbusy měl dopravní podnik z druhé ruky. Nakoupil čtyři vozy značky Tatra T 86, které před tím jezdily od třicátých let v Praze, později byl trolejbusový park doplněn o ojeté vozy Tatra 24 z Olomouce. „Podle pamětníků byly tyto trolejbusy v zoufalém stavu a musely se neustéle opravovat. Z ulic je musely často odtahovat autobusy,“ řekl Podivín.
V roce 1977 nahradily v trolejbusech a autobusech pardubického Dopravního podniku průvodčí strojky, ve kterých se označovaly zakoupené jízdenky. Tento systém fungoval až do loňského roku.
Zpočátku dopravní podnik neměl vozovnu.
„Pamětníci vzpomínali, že trolejbusy a autobusy parkovaly na silnicích a na silnicích se i případně opravovaly. Vozovna na Dukle byla zprovozněna až v letech 1952 a 1953 a v roce 1975 byla rozšířená o nové haly, které slouží dodnes,“ řekl Podivín.
Poslední velkou novinkou v pardubické městské dopravě bylo nahrazení strojků, které procvakávaly díry do jízdenek čtečkami čipových karet. Dopravní podnik donutil desetitisíce cestujících, aby si pořídili čipové karty, kterými se dnes platí většina jízdného. Pořízení nového systému stálo pětadvacet milionů korun.
Dalším velkým vylepšením bude pro dopravní podnik stavba nebo rozšíření vozovny. „Stávající vozovna přestává stačit rozrůstající dopravě v Pardubicích. Začíná se uvažovat o místě pro nový, větší areál,“ řekl Podivín.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Je to blábol

(353, 25. 3. 2007 15:40)

Celý ten článek je neatorizovaný blábol. Paní redaktorka se za to omlouvala, ale to bylo už pozdě.

První trajfly

(René Vaclavek, 21. 3. 2007 12:31)

První trolejbusy byly přímo z výroby.V roce 53 přišlo do Pardubic 6 vozů z Ostravy.Tatry přišly až v roce 1956.A trolejbusy z Olomouce?Tam nikdy bohužel nejezdily.

 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA