Jdi na obsah Jdi na menu
 


Obří tramvaj jen stojí v depu

10. 4. 2007
  • Datum: 10.4.2007
  • Autor: VERONIKA NĚMCOVÁ
  • Zdroj: Mladá fronta DNES
  • Rubrika: Kraj Plzeňský
  • Strana: 04

Tramvaj 05T Vektra z plzeňské škodovky, která v roce 2005 získala oprávnění k přepravě cestujících, stále čeká na využití v provozu. Vektra 05T nakonec posloužila Škodě především jako prototyp pro výrobu dalších modelů. V roce 2004 vyjela do plzeňských ulic v té době nejdelší a nejvýkonnější tramvaj, vyrobená v Česku. Jednalo se o model 05T Vektra z dílen plzeňské Škody Holding. Tramvaj prošla zkušebním provozem a v roce 2005 získala homologaci na provoz s cestujícími. Přesto dnes stojí bez využití v areálu vozovny PMDP na Slovanech.
Vektru představila Škoda Holding slavnostně koncem roku 2003. V té době byla tato tramvaj s délkou 32 metrů a kapacitou až 330 cestujících největší a nejvýkonnější tramvají, vyrobenou v České republice.
Sen o prodeji kolosu se rozplynul
Vedení Škodovky plánovalo, že obří model bude prodávat v Česku i v zahraničí. Tehdejší generální ředitel Martin Roman v roce 2003 tisku sdělil, že firma vede jednání s potenciálními odběrateli.
Nakonec ale Škodovka vyrobila jediný prototyp, jehož osud je velmi nejistý.
Vektru stále vlastní Škoda Holding, která s plzeňskými dopravními podniky jedná o jejím využití. Dopravní podnik se nyní rozhoduje, zda si tramvaj pronajme. O její koupi ale neuvažuje kvůli tomu, že jde o prototyp, který by mohl být poruchový a byly by na něj drahé náhradní díly.
„Zda se rozhodneme tramvaj v budoucnu pronajmout, bude na posouzení techniků, právníků a dopravních specialistů. V případě, že si tramvaj pronajmeme, budou podmínky, týkající se zajištění provozuschopnosti a dalších skutečností, velmi tvrdé,“ řekl generální ředitel Plzeňských městských dopravních podniků Michal Kraus.
Škoda: Počítali jsme s tím, že ji nikdo nemusí koupit
Podle slov mluvčí Škody Holding Radky Pistoriusové si podnik na vývoji Vektry 05T vyzkoušel řadu nových technologií a postupů, kterých využil pro vývoj dalších modelů. „Jednalo se o prototyp, takže se počítalo s tím, že si jej nikdo nemusí koupit,“ řekla Radka Pistoriusová. Škoda ale uspěla s jiným typem Vektry, který si od plzeňské firmy objednalo italské město Cagliari. Ze stejné koncepce vycházejí také nízkopodlažní tramvaje, které Škodovka vyrábí pro Prahu.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář
 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA