Obří tramvaj jen stojí v depu
- Datum: 10.4.2007
- Autor: VERONIKA NĚMCOVÁ
- Zdroj: Mladá fronta DNES
- Rubrika: Kraj Plzeňský
- Strana: 04
Tramvaj 05T Vektra z plzeňské škodovky, která v roce 2005 získala oprávnění k přepravě cestujících, stále čeká na využití v provozu. Vektra 05T nakonec posloužila Škodě především jako prototyp pro výrobu dalších modelů. V roce 2004 vyjela do plzeňských ulic v té době nejdelší a nejvýkonnější tramvaj, vyrobená v Česku. Jednalo se o model 05T Vektra z dílen plzeňské Škody Holding. Tramvaj prošla zkušebním provozem a v roce 2005 získala homologaci na provoz s cestujícími. Přesto dnes stojí bez využití v areálu vozovny PMDP na Slovanech.
Vektru představila Škoda Holding slavnostně koncem roku 2003. V té době byla tato tramvaj s délkou 32 metrů a kapacitou až 330 cestujících největší a nejvýkonnější tramvají, vyrobenou v České republice.
Sen o prodeji kolosu se rozplynul
Vedení Škodovky plánovalo, že obří model bude prodávat v Česku i v zahraničí. Tehdejší generální ředitel Martin Roman v roce 2003 tisku sdělil, že firma vede jednání s potenciálními odběrateli.
Nakonec ale Škodovka vyrobila jediný prototyp, jehož osud je velmi nejistý.
Vektru stále vlastní Škoda Holding, která s plzeňskými dopravními podniky jedná o jejím využití. Dopravní podnik se nyní rozhoduje, zda si tramvaj pronajme. O její koupi ale neuvažuje kvůli tomu, že jde o prototyp, který by mohl být poruchový a byly by na něj drahé náhradní díly.
„Zda se rozhodneme tramvaj v budoucnu pronajmout, bude na posouzení techniků, právníků a dopravních specialistů. V případě, že si tramvaj pronajmeme, budou podmínky, týkající se zajištění provozuschopnosti a dalších skutečností, velmi tvrdé,“ řekl generální ředitel Plzeňských městských dopravních podniků Michal Kraus.
Škoda: Počítali jsme s tím, že ji nikdo nemusí koupit
Podle slov mluvčí Škody Holding Radky Pistoriusové si podnik na vývoji Vektry 05T vyzkoušel řadu nových technologií a postupů, kterých využil pro vývoj dalších modelů. „Jednalo se o prototyp, takže se počítalo s tím, že si jej nikdo nemusí koupit,“ řekla Radka Pistoriusová. Škoda ale uspěla s jiným typem Vektry, který si od plzeňské firmy objednalo italské město Cagliari. Ze stejné koncepce vycházejí také nízkopodlažní tramvaje, které Škodovka vyrábí pro Prahu.