Plzeň omezila provoz městské hromadné dopravy
- Datum: 10.4.2007
- Autor: (ma)
- Zdroj: Haló noviny
- Rubrika: Z DOMOVA
- Strana: 05
S delším čekáním na spoje městské dopravy a s více »nacpanými« vozy MHD se musejí od prvního dubnového týdne smířit obyvatelé a návštěvníci Plzně. Městský dopravní podnik totiž z úsporných důvodů omezil četnost spojů, a to i na nejvytíženějších linkách.
Haló novinám to potvrdil mluvčí podniku David Hrdina. Důvody omezení provozu jsou podle něj čistě ekonomické. »Rozpočet Plzeňských městských dopravních podniků, a.s., respektive městem schválená úhrada plánované prokazatelné ztráty neumožňuje zajistit provoz v původním rozsahu,« tvrdí. O omezení veřejné dopravy v Plzni se mluvilo od konce loňského roku. Tehdy dopravní podniky začaly požadovat, aby jim radnice navýšila rozpočet o více než sto milionů korun. Pro plzeňskou MHD se v rozpočtu města počítalo s dotací 514 milionů, požadavek dopravního podniku byl ale 619 milionů. Po jednáních s vedením města nakonec dostal Plzeňský městský dopravní podnik (PMDP) 594 milionů. Ani to ale na udržení stejného rozsahu MHD, jaký měla Plzeň loni, nestačilo.
A tak zatímco podle původních plánů měla vozidla plzeňské MHD ujet v letošním roce 15 milionů 456 tisíc kilometrů, po omezení provozu je tato hodnota snížena o 357 tisíc kilometrů. To znamená, že městská doprava letos najezdí o sto tisíc kilometrů méně, než tomu bylo v loňském roce.
Prodloužení intervalů mezi jednotlivými spoji činí většinou jednu až čtyři minuty. Nejvíce byl omezen provoz o víkendech, kdy jezdí menší počet cestujících, ale i v době dopravní špičky. »Jezdím z práce tramvají tam, kde je hodně středních škol. Mezi půl jednou a půl třetí odpoledne byl problém dostat se do tramvaje už před omezením. A teď, po prodloužení intervalu snad budu chodit z práce pěšky,« posteskla si Ivanka Divišová, předsedkyně klubu KSČM v plzeňském městském zastupitelstvu. V této souvislosti vyjádřila pochybnosti nad hospodařením městských dopravních podniků, ale i nad celkovou kulturou cestování: »Jediné zlepšení, které v plzeňské MHD vidím je, že se objevila řada nových tramvají, trolejbusů, autobusů. Ale byl se někdo z města podívat, jak nás vozí? Že jezdíme jako dobytek v narvaných tramvajích, které jsou někdy tak špinavé, že se člověk bojí sednout? Plzeň začíná být městem, které má jednu z nejdražších MHD v republice. Za takové peníze ještě prodloužit intervaly, navíc se mluví i o dalším zdražení, to už je úplná katastrofa,« dodává Divišová. Omezení spojů nepříjemně překvapilo také ekology. Například Martin Hyťha z plzeňské pobočky hnutí Děti Země se obává toho, že lidé kvůli zhoršení komfortu cestování začnou po městě více jezdit auty. Hyťha se domnívá, že při dobré vůli by se v plzeňském rozpočtu peníze potřebné na zachování původního počtu spojů určitě našly.
Jediným pozitivem na celé věci tak je, že navzdory omezování počtu spojů se řidiči o svou práci obávat nemusejí. »Řidiče samozřejmě propouštět nebudeme. I v důsledku některých změn souvisejících s novým Zákoníkem práce a Nařízením vlády o pracovní době zaměstnanců v dopravě. Naopak např. pro zajištění provozu trolejbusů pokračujeme v náboru nových zaměstnanců,« dodal David Hrdina.