Autobusy musí porušovat předpisy
- Datum: 28.5.2007
- Autor: ALEŠ BERNÝ
- Zdroj: Mladá fronta DNES
- Rubrika: Praha
- Strana: 01
Špatné značky nutí řidiče jezdit tak, že jim hrozí pokuty. Řidiči městských autobusů jsou nuceni na řadě míst v Praze porušovat dopravní předpisy. V místech, kde se autobusy dělí o společnou zastávku s tramvajemi, totiž dost často chybějí značky, které by jim jízdu po kolejích povolovaly.
Kdyby zde řidiče pravidelně kontrolovali policisté, netrvalo by dlouho a Dopravní podnik by neměl koho poslat za volant. Podle silničního zákona hrozí za jízdu po kolejích ztráta dvou bodů a pokuta do 2500 korun.
Pouze jedna směna by tak stačila, aby šofér přišel o řidičský průkaz. „Jistěže mám strach o body, když do takové zastávky vjíždím. Kdyby mě někdo vyfotil, tak mám problém. A nikdo nemusí řešit, že jsem tam vjet musel,“ postěžoval si řidič autobusu Richard Kovrzek. Odboráři Dopravního podniku na nedokonalé značení upozorňují již řadu let a o pomoc se dokonce obraceli i na ministerstvo dopravy, ale marně.
Policisté jsou v tomto ohledu naštěstí pro Dopravní podnik relativně shovívaví. „Snaží se to tolerovat,“ potvrdil Kovrzek.
Trestu se nemusí obávat zejména řidiči autobusů, kteří sedí za volantem spojů, které nahrazují tramvaje při mimořádných výlukách.
„V případě nehody, která zastaví tramvajový provoz, tolerujeme náhradním autobusům jízdu po tramvajových pásech,“ potvrdil šéf dopravních policistů Pavla Švrčula.
S vážnými problémy se však řidiči mohou potýkat, když se z tramvajového pásu vracejí mezi auta. Jakmile nemají autobusy povoleno jet po kolejích, nemají při návratu do jízdního pruhu přednost. Nehodu by si tak „odskákal“ řidič.
Problematické jsou například zastávky Palouček a Náměstí bratří Synků v Nuslích. „Dopravní značka ,Vyhrazený jízdní pruh‘ je na začátku křižovatky Táborská a Petra Rezka. Její platnost ale končí na další křižovatce,“ řekl Antonín Dub z Odborového sdružení pracovníků elektrických drah a autobusové dopravy.
Pokračování na straně D2
Autobusy musí porušovat dopravní předpisy
Pokračování ze strany D1
Řidič autobusu, který zde vjíždí do zastávky, porušuje pravidla silničního provozu. „Řešením by bylo umístit dopravní značky za všechny křižovatky – tedy Táborská a Na Květnici a Táborská a Pod Sokolovnou,“ navrhl Dub. Se stejným problémem se řidiči potýkají na náměstí Bratří Synků, kde autobus podle předpisů vůbec nesmí vjet do zastávky.
Zcela paradoxní je pak situace ve stanici uMasarykova nádraží směrem k Dlážděné, kde zastavuje noční autobusová linka 505.
Ta ze zastávky pokračuje doleva do Hybernské ulice.
„A tady je problém.
Když jede autobus po tramvajových kolejích, musí se řídit také semafory pro tramvaje. Jenže na křižovatce Havlíčkovy a Hybernské není na semaforech pro tramvaje nastaven signál pro odbočení vlevo,“ upozornil Dub.
Řidiči autobusů tedy v křižovatce odbočují na červenou.
Problémy se značením jsou také u Štefánikova mostu, který se od února kompletně opravuje. Tramvaje tudy nejezdí a místo nich cestující využívají náhradní autobusy.
„Ty kopírují tramvajové koleje od náměstí Republiky, ale v celém úseku jim pravidla nic takového nepovolují,“ poukázal Dub.
Vyhlášku však podle odborářů neporušují pouze řidiči autobusů městské hromadné dopravy. V ulici Milady Horákové u stanice metra A Hradčanská ve směru na Letenskou pláň totiž pravý jízdní pruh vyhrazený pro městské autobusy neoprávněně využívají i řidiči příměstských spojů.
Vedení Dopravního podniku o problémech se značením ví, zatím je ale nestíhá řešit. Problematických míst je totiž hodně. „Není to pro nás ničím novým. Jednotlivé problematické zastávky se řeší průběžně,“ reagovala mluvčí podniku Michaela Kuchařová.
Městský dopravce spolupracuje na novémumístění značek s dopravní policií a s magistrátem. „Pracuje na tom tým dopravních inženýrů,“ potvrdil dopravní policista Pavel Švrčula.
Komentáře
Přehled komentářů
9 let jsem odjezdil jako řidič autobusu.To co se dnes děje je ovšem prekérní situace.Byl jsem jedním z těch,kteří již za totáče upozorňovali bolševika že se stará pouze o své koryto a že by tudíž měl jít do hajzlu.Bohužel,dnes jsou tam stále ty samé figury,pouze v jiném dresu.Komouš zůstane komoušem a bude hlavně hrabat pro sebe.Dnešních řidičů je mě líto,protože podmínky v kterých pracují jsou mnohdy o život.Je třeba poslat vedení do výroby a angažovat odborníky.Jsou to korytáři,nic jiného.Zdravím všechny,kterých se to netýká.RÁD SE PŘIJDU PŘEDSTAVIT OSOBNĚ.MIKEŠ
Kačerov
(Mikeš, 6. 9. 2010 19:47)