Jdi na obsah Jdi na menu
 


Dispečeři budou mávat cestujícím

10. 4. 2007
  • Datum: 10.4.2007
  • Autor: BOHDANA JAROŠOVÁ
  • Zdroj: Mladá fronta DNES
  • Rubrika: Praha
  • Strana: 03

Musíme lidi přesvědčit, že jet MHD je lepší než stát s autem v koloně, říká nový šéf Dopravního podniku Martin Dvořák
V nové roli šéfa Dopravního podniku si musí zvykat i na nový pracovní rytmus. „Jen taktak stíhám na osmou ráno. Na druhou stranu jsem překvapený, že kolem třetí odpoledne už moc lidí v podniku nepotkávám,“ říká manažer Martin Dvořák.
* Změníte to?
Pracovní doba je dána kolektivní smlouvou. A přiznám se, že na to nejsem zvyklý. Přepokládám ale, že každý odchází v okamžiku, kdy má pracovní stůl čistý.
* Už před nástupem jste si dělal průzkum, kdy jste „tajně“ jezdil MHD a pozoroval své budoucí podřízené. Co jste zjistil?
Zjistil jsem několik věcí. Všiml jsem si zamračenosti cestujících i letargie kolegů, kteří přicházejí do styku s cestujícími. Všiml jsem si, že v dopravní špičce jsou prostředky hodně plné. A to znamená, že Pražané i návštěvníci města MHD hojně využívají. Otázka je, jestli ji využívají rádi, co se jim nezdá, co se dá změnit...
* Co se konkrétně nelíbí Martinu Dvořákovi?
Rozčiluje mě, že vidím dlouhá léta stejné tváře kapsářských gangů.
* Víte třeba, kolik má Dopravní podnik tramvají a kolik mají linek?
Mám to všechno sepsané. Můžu dojít pro papíry a nadiktovat vám to.
* To není třeba. Jinak tedy - máte kupon na MHD?
To je zaměstnanecká výhoda, které budu hoden po třech měsících. Až mi uběhne zkušební lhůta, pak hrdě převezmu zaměstnanecký průkaz.
* A teď máte kupon?
Teď nemám kupon, normálně si cvakám.
* Líbí se vám projekt takzvaného pařížského metra, tedy podzemní dráhy bez řidiče?
Mým cílem je dobře postavený a promyšlený investiční plán včetně zdrojů financování. Jsem zastáncem budování dalších tras metra, stanic, tramvajových linek. Kam vložit peníze, kam ne. Jestli na trasu D, nebo prodloužení metra k letišti.
* A co bude dřív? Trasa D, nebo prodloužení na Ruzyň?
Ideální je obojí, ale intuitivně cítím, že Déčko jako první a potom protažení metra na Ruzyň.
* Máte naopak našlápnuto nějaký projekt z minulosti zarazit?
Už jsem pár projektů zarazil.
* Jaké?
Nechci to rozvádět.
* Primátor Bém řekl, že podnik „ujídá“ třetinu rozpočtu. Přestanete?
To je diskuse, která začne koncem léta. Udělám veškerá opatření, aby nikdo nemohl říkat, že podnik funguje v některé části neefektivně. Od chvíle, kdy si budu jistý, že nemáme téměř žádné rezervy, se budu pokoušet přesvědčit akcionáře, že peníze, které ušetříme, dobře reinvestujeme. Do infrastruktury, oprav, pokulhává i obnova vozového parku.
Pane generální, propustíte mě?
* Jak dopadl personální audit?
On ještě nedopadl, je v polovině.
* Už jste někoho vyhodil?
Po čtyřech dnech ještě nebyl nikdo odvolán a nechci vytvářet paniku nějakým vyjádřením, ale myslím, že se všeobecně očekává, že nějaké změny provedu.
* Z předběžných výsledků auditu vyplynulo, že tisíc až patnáct set zaměstnanců je nadbytečných.
Nevím, budou to spíše spekulace.
* Není to standardní postup, ale řekněme, že jako sekretářka Dopravního podniku už nevydržím napětí z nejisté budoucnosti, zaklepu u vás na dveře a zeptám se: Pane generální, můžu počítat se svým místem?
Personální audit přijde s nějakými závěry a řekne, ano tady je přezaměstnanost... Ale tohle je věc, která bude trvat ještě několik měsíců. Až audit skončí, sednu si se všemi odborovými svazy a budu se snažit vysvětlovat, že nová opatření v důsledku firmě pomohou a přinesou úspory, které se dají použít třeba na intenzivnější investiční výstavbu.
* Takže co odpovíte sekretářce?
Právě to, co říkám vám.
* Ale já coby sekretářka pořád nevím, jakou mám vyhlídku.
Já toho konkrétního vyjádření nejsem schopen. Můžu jen říct, že firmu bohužel čekají ještě organizační změny. Hlavní úspory, kterých můžeme dosáhnout, jsou v centralizaci některých činností, kde vydáváme velké finanční prostředky. To je větší priorita než obávané propouštění, kolem kterého se vytváří mnoho fám.
* Já si zase lehce spočítám, že když se například tři oddělení sloučí, zmenší se počet lidí. Místo původních tří sekretářek jedna.
Ano, to máte pravdu.
* Budete i na konci roku 2007 největším zaměstnavatelem v Praze?
Myslím si, že ano.
„Jsem celoživotní naivista“
* Jak poznají cestující, že Martin Dvořák nastoupil do čela podniku?
Upřímně řečeno, teď je na místě skromnost - myslím si, že tento rok to nepoznají. Prioritou číslo jedna je zachování vysokého standardu služeb, které jsou už teď poskytovány. Poznají to až příští rok.
* Radního pro dopravu nadchl váš projekt, jak přilákat lidi do MHD?
Za několik let čeká Prahu klíčové rozhodnutí. Ač jsou do dopravní infrastruktury vkládány obrovské investiční prostředky, kdo má auto, má zkušenosti z mnohahodinovými zácpami. Blíží se doba, kdy MHD by se měla stát variantou - nikoli poslední možností - ale variantou číslo jedna, protože cestující zjistí, že je to komfortnější než stát hodinu v zácpě. Je to otázka marketingového působení a vysvětlování, přesvědčíme cestujícího, že se strojvedoucí na něj budou příjemně usmívat, že dispečer mu občas zamává nebo že pomůžou mamince s kočárkem...
* Promiňte, ale to je až naivní obrázek.
Ale já jsem takový celoživotní naivista, což mi dává neustálou energii něco měnit.
* Chystáte kampaň?
V budoucnu bych chtěl společně s městem zahájit kampaň. Blíží se diskuse o mýtném pro Prahu...
* Ale to je až rok 2010.
To uteče jak voda. Do té doby musíme udělat řadu opatření, abychom měli co nabídnout.
* Zůstáváte dál v představenstvu televize Prima. Není to střet zájmů? Napadá mě třeba výhodnější reklama...
Je zvláštní, jak se to u nás vnímá. Ve Spojených státech si úspěšné manažery - promiňte mi tu neskromnost - majitelé nechávají i po jejich odchodu z výkonné funkce ve statutárních orgánech, protože jim věří. Je to i svým způsobem ocenění a je to naprosto standardní. Já jsem tuto nabídku velmi přivítal, jsem rád, že jsem ani za šest let neoslabil svoji důvěryhodnost. Opravdu jsem přemýšlel o střetu zájmů, kdybychom vedli kampaň, nemyslím si, že bychom využívali televizi - spíše citylighty, regionální tisk, obrovský potenciál jsou dopravní prostředky...
* Trávíte rád dovolenou u moře. Dopřejete si ji i letos?
Dopřeju, moře mě strašně nabíjí.
* Máte rád slunce, vodu. Přitom se říká, že jste chladný člověk?
Docela jo.
* Vadí vám to?
Nevadí, ale velmi mi to vyčítají. Nikdy jsem ale nebyl schopen překročit svůj stín v této oblasti.
***
* Martin Dvořák
Jak jsem vyrůstal
Narodil jsem se 12. srpna 1970 v Brně. Bylo to spíš na cestě odněkud někam, protože jsem dospíval v Praze a ve Varšavě.
Čím vším jsem byl
Manažerské zkušenosti jsem sbíral tři roky jako marketingový konzultant u developerské a investiční firmy Eurospectrum Group. Další tři roky jsem pracoval pro DMB design studio a rok pro firmu InterCom. Rok a půl jsem působil jako ředitel divize marketingu Barum Continental a dva roky jsem se střídal v několika funkcích Českého Telecomu.
Já jako ředitel
V listopadu 2000 jsem se stal generálním ředitelem televize Prima. Po odvolání z funkce loni na podzim jsem zůstal v Primě dále jako místopředseda představenstva. Od 1. dubna 2007 vedu pražský Dopravní podnik.
Moje rodina a zájmy
Mám syna Matyáše, přítelkyni Andreu a v současné době jsem v rozvodovém řízení. Rád hraju golf a nejvíce si odpočinu na pláži u moře.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář
 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA