Jízdenka za 33 korun?
- Datum: 19.7.2007
- Autor: PETR ŠVEC
- Zdroj: Mladá fronta DNES
- Rubrika: Praha
- Strana: 01
Kontrola navrhla Dopravnímu podniku zdražit jízdné a propustit devět set lidí. Ceny jízdného v městské dopravě by se měly zvyšovat, doporučuje Dopravnímu podniku auditorská společnost BNV Consulting.
Ta dokončila kontrolu hospodaření městského dopravce.
„Problémem Prahy ve srovnání s ostatními evropskými městy jsou nízké tržby z jízdného. Existuje prostor pro zvyšování cen,“ píše se ve zprávě, kterou má MF DNES exkluzivně k dispozici.
Pražský dopravce z vybraného jízdného pokryje jen třetinu nákladů, zbytek musí doplatit magistrát.
Přitom například v Hamburku je to 85 procent, ve Vídni 60 procent a v Budapešti 41 procent.
„Magistrát ročně chod podniku dotuje více než 8 miliardami korun, což je zhruba třetina rozpočtu metropole. Taková situace je značně neefektivní,“ vytýká městu auditor.
Pokud by chtěla Praha dosáhnout evropského průměru, musela by podle propočtů MF DNES zdražit jednotlivé jízdné na 33 korun.
V Praze dnes cestující za roční kupon zaplatí 4150 korun, v Budapešti přes 10 tisíc a v Hamburku dokonce 22 tisíc korun.
Praha je nejlevnější v Evropě
„Pracujeme na finančním plánu pro další léta a zvažujeme i zdražování. Ale mluvit o něm je předčasné. Nyní srovnáváme ceny jízdného u nás a jinde v Evropě, a hledáme úspory uvnitř podniku,“ uvedl ředitel Martin Dvořák.
Hlavní město bylo ke svému dopravci vždycky velice štědré, ale na prosincovém jednání zastupitelstva, kde se schvaloval rozpočet, už zazněly hlasy o tom, že by se měly dotace výrazně snížit.
Radní odpovědný za dopravu, Radovan Šteiner, však míní, že by se dotace snižovat neměly. „Město má hromadnou dopravu podporovat. Dotace není možné zvyšovat, ale nemělo by dojít ani k zásadnímu poklesu,“ je přesvědčen Šteiner.
Auditorská společnost Dopravnímu podniku také doporučila, aby propustil stovky svých zaměstnanců. Největšího městského zaměstnavatele tak v nejbližších měsících opustí 890 lidí z celkových 12 600.
Propouštění by se mělo dotknout především úředníků a dělníků, naopak řidiči a bezpečnostní technici se prý o místo bát nemusí.
Největší obavy mají administrativní pracovníci z personálního oddělení a úseku služeb. Personální úsek opustí 43 lidí, což je pětina pracovníků. V úseku služeb bude propuštěno 122 lidí, což je každý šestý.
Komentáře
Přehled komentářů
Je nesporné, že v DP je třeba zracionalizovat samotnou organizační strukturu řízení. Samotný audit neodhalil všechny rezervy, neboť konkrétně na metru jsou v nejvyšších řídících funkcích stále tzv. "nomenklaturní kádry", od samého zahájení provozu metra. Podobné pokusy o snížení přezaměstnannosti byly v minulosti, již nejméně dvakrát, neúspěšné, (propouštěni odborníci, zůstavali... .
Z neznámých důvodů se nehledájí úspory vlastních provozních nákladů, např.energie, nekonají se výběrová řízení dodavatelů, provádí se nesystémové rekonstrukce atd.
Zde,lze předpokládat snížení nákladů, snad i srovnatelné s s předpokládanými úsporami mzdových nákladů. (Podmíněno však, výměnou starých manažerů, za odborně vzdělané v novém polistopadovém systému, tedy nezkompromitované a neprovázané s dodavateli.)
Poznámka:
Autor komentáře přeje panu generálnímu řediteli Ing. Martinu Dvořákovi mnoho pzitivní energie a šťastnou ruku při výběru nových manažerů a tím i dosáhnout zrealizování svých cílů, ke spokojenosti všech pražanů.
Audit - neúplný
(Jindřich Štoček, 4. 10. 2007 0:00)