Praha získá další moderní tramvaje Porsche
- Datum: 24.4.2007
- Autor: ALEŠ BERNÝ
- Zdroj: Mladá fronta DNES
- Rubrika: Praha
- Strana: 01
Ulice metropole budou křižovat další tramvaje s luxusním designem značky Porsche. Ještě letos se jich v Praze objeví patnáct, což je dobrá zpráva především pro cestující na invalidních vozících a matky s kočárky. Tramvaje Porsche jsou totiž nízkopodlažní.
Supermoderní soupravy vídají cestující na linkách 3 a 9, po Praze jich zatím jezdí dvanáct. Jednatřicetimetrová kloubová tramvaj vyjde město přibližně na šedesát milionů korun, Praha je objednává u plzeňské firmy Škoda Holding.
„Všech šedesát vozů z prvního kontraktu za přibližně tři a půl miliardy korun bude do depa Dopravního podniku dodáno do roku 2009,“ řekla mluvčí společnosti Radka Pistoriusová. Podle plánů magistrátu by v ulicích města mělo časem jezdit až 310 nízkopodlažních tramvají Porsche.
Kdy a na jaké trasy se vydá patnáct nových souprav, zatím není jasné.
O trasách rozhodne průzkum
„O nasazení tramvají na jednotlivé trasy není v současné době rozhodnuto. Vše se bude odvíjet teprve podle průzkumů,“ podotkla Eva Dydová z tiskového oddělení Dopravního podniku.
Svůj názor mohou vyjádřit i vozíčkáři. „Do průzkumů budou samozřejmě zahrnuty i návrhy organizací vozíčkářů a handicapovaných lidí,“ potvrdila Dydová – s poznámkou, že lze předpokládat, že vozy budou nasazeny právě na trasy, kde zatím jezdí nejméně nízkopodlažních vozů.
Mezi Pražany však na tramvaj panují rozporuplné názory. Cestující, kteří se včera vydali do práce nízkopodlažní tramvají Porsche, ji rozhodně nešetřili. Nejvíc jim vadil poněkud stísněný prostor uvnitř vozu. „Mezi sedačkami je strašně málo místa. Když sedí lidé na obou stranách, tak se kopou koleny o sebe a mezi ně už si prakticky nikdo nestoupne,“ postěžoval si Zdeněk Plzeňský, který jel devítkou z Řep do centra.
Tereze Kozlové zase vadil hluk, který podle jejích slov v tramvaji je. „Tišší než staré tramvaje mi rozhodně nepřipadá, všechno tady vevnitř jakoby chrastí, vypadá to, jako kdyby se měla každou chvíli rozpadnout,“ řekla. Tramvaj je podle jejích slov navíc nepohodlná. „Sezení bokem je nepříjemné, u metra mi to nevadí, ale v tramvaji si kvůli tomu nemůžu číst, dělá se mi špatně, navíc jsou sedadla úzká a s ostatními se na sebe doslova tiskneme. Nemůžu si ani vyndat z kapsy kapesník,“ dodala.
Rozpaky vzbudila i velká kabina řidiče. „Proč má řidič tak velkou kabinu a my se tady musíme mačkat?“ ptal se Zdeněk Plzeňský.
100 000 kilometrů na lince číslo 3
Všichni cestující však na tramvaj nenadávají a někteří si ji naopak pochvalují. „Nejdůležitější pro mne na nové tramvaji je, že je nízkopodlažní, to ostatní pro mne už nehraje takovou roli,“ uvedla matka čtyřměsíčního Davida Kateřina Ježková.
Pražané oceňují také design tramvaje. „Líbí se mi vnitřek i vnějšek, je to moderní tramvaj a designérsky čistá práce,“ pochválil tramvaj grafik Roman Jakl.
První tramvaj s designem Porsche se objevila na pražských kolejích na konci roku 2005. Souprava je nyní v Plzni na revizi, na bezmála třiadvacetikilometrové trase linky číslo tři z Modřan do Hloubětína totiž stihla najezdit už sto tisíc kilometrů.