Jdi na obsah Jdi na menu
 


Přibude tramvají bez strmých schodů

2. 3. 2007
  • Datum: 2.3.2007
  • Autor: MAGDALENA NOVÁ, Petr Švec
  • Zdroj: Mladá fronta DNES
  • Rubrika: Praha
  • Strana: 01

Rodí se víc dětí, město koupí další nízkopodlažní soupravy. Za dva až tři roky by mohly mít pražské maminky s malými dětmi šanci svézt se tramvají, aniž by musely podstupovat martyrium výstupu do vysokých schodů s kočárkem na rukách.
Na každé tramvajové lince by totiž měla jezdit alespoň jednou za hodinu jedna nízkopodlažní nebo částečně nízkopodlažní tramvaj.
Dopravní podnik, i když nevědomky, tak reaguje na „babyboom“ v hlavním městě. A také na zvyšující se počet starých či špatně pohyblivých lidí.
„Přímo o babyboomu jsme sice neuvažovali, ale rozhodně nízkopodlažní tramvaje ulehčí život maminkám i tělesně postiženým,“ rozvažuje ředitel Dopravního podniku Tomáš Jílek a připomíná, že nyní brázdí pražské koleje patnáct souprav, u nichž cestující nemusí zdolávat hradbu příkrých schodů.
Jenže co to je - patnáct tramvají z téměř tisícovky? Takřka nic. „Za pár týdnů se mi narodí první dítě a já se děsím, jak se budu do tramvaje drát s kočárkem po vysokých schodech,“ hořekuje za všechny nastávající maminky Markéta Faloutová. Bydlí v Holešovicích a ví, že ji na tramvajovém ostrůvku nabere nízkopodlažní tramvaj jen zřídka.
Ředitel Jílek ji však uklidňuje. „Už letos přibude více než deset upravených souprav,“ tvrdí.
Co přesně obnášejí upravené tramvaje? Tak například už nyní jezdí Prahou postarší typ tramvaje T3, který technici o metr prodloužili a prostřední vchod zbavili schodů.
Navíc v současnosti vozí Pražany už čtyři supermoderní soupravy z plzeňské Škody, které se díky zahraničním designérům vžily pod názvem Porsche. „Celkem jich máme k dispozici osm, jenže na dvou dalších tramvajích zaučujeme řidiče, jedna souprava čeká na povolení vyjet na koleje a další je ve správce,“ sčítá ředitel Dopravního podniku Tomáš Jílek nízkopodlažní vozový park, do jehož řad patří ještě deset tramvají typu KT8N2. Pod komplikovaným názvem se ukrývají dlouhé kloubové tramvaje, kterým už také chybějí příkré schody.
„Do konce roku 2007 přibude Dopravnímu podniku minimálně dvacet nových vozů s designem Porsche, deset krátkých tramvají s nízkopodlažní částí a přestavby se dočká také šest starších kloubových tramvají, které budou mít střední článek nízkopodlažní,“ slíbil na konci loňského roku radní pro dopravu Radovan Šteiner všem, kterým zdolat příkré schody činí problémy.
To ovšem není všechno. Jednoho dne by možná konečně mohly do ulic vyjet i čtyři kloubové tramvaje, které Dopravní podnik koupil v roce 1993 od ČKD. Od té doby však trčí ve vozovně, protože je inspektoři kvůli závadám při brzdění odmítají vypustit na koleje.
„Nevěděli jsme si s nimi rady. Teď nechci být předčasný optimista, přesto už asi tušíme, jak vyřešit tento problém,“ opatrně říká Jílek.
***
* Co jezdí po Praze
Kolik má hlavní město nízkopodlažních tramvají
Typ Porsche 4 soupravy
cestující vozí 4 tramvaje, 2 slouží výcviku řidičů, 1 čeká na povolení, 1 v opravě, do konce roku by jich mělo být 20
Částečně nízkopodlažní 1 soupr.
letos by měla mít Praha dalších 10 souprav
Nízkopodl. kloubové 10 souprav
letos přibude dalších 6 tramvají s nízkopodlažní střední částí
Celkem tramvají 972 souprav
průměrný věk pražských tramvají je 16 let
Zdroj: Dopravní podnik hl. m. Prahy

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář
 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA