Přístroje kolabují, lidé musí vydržet
- Datum: 18.7.2007
- Autor: (peš)
- Zdroj: Mladá fronta DNES
- Rubrika: Praha
- Strana: 02
Téměř v každé tramvaji, na mnoha autobusových zastávkách i ve stanicích metra visí inzeráty Dopravního podniku, lákající do svých řad nové řidiče.
V těchto dnech se však příliš zájemců zřejmě nehrne. Tramvaják i autobusák se totiž stal rizikovým povoláním. Může za to počasí. Tropická vedra, která zasáhla metropoli, dělají řidičům tramvají a městských autobusů ze života peklo. Doslova.
„V kabině řidiče je v takovém počasí klidně i 60 stupňů Celsia,“ podotkl Vratislav Feigel, šéf odborů OSPEA Dopravního podniku.
Podle něj je zázrak, že ještě žádný řidič nezkolaboval. Na rozdíl od techniky. V kabině totiž vysoká teplota běžně vyřazuje z provozu displeje počítačů. Podle lékařů může i zdravý člověk náhle omdlít již při mnohem nižších teplotách.
Přitom pokud by řidič zkolaboval a nestihl zatáhnout za záchrannou brzdu, mohlo by se stát neštěstí. Tramvaje nejsou vybaveny žádným zabezpečením pro tyto případy.
Řidič zkolaboval, tramvaj se zastavila až o zeď
„Asi před deseti lety zkolaboval řidič v Ďáblicích. Tramvaj ho unášela dál až na Střelničnou, kde se zastavila až o zeď,“ vzpomíná odborář.
Neovladatelný vůz tehdy projel dvě křižovatky.
Klimatizací jsou vybavené jenom moderní tramvaje z plzeňské Škody, známé jako Porsche, opravené kloubové tramvaje a zhruba třetina autobusů.
„Už dva roky klimatizaci požadujeme i do starších vozů, ale narážíme na finanční i technické problémy,“ povzdechl si Feigel.
Vedení Dopravního podniku se domnívá, že by klimatizace příliš zvýšila spotřebu elektrické energie a do starších souprav ji prý ani nelze namontovat. V Ostravě a Brně ji mají i starší tramvaje.