Problémy, které čekají na ředitele Dvořáka
- Datum: 28.3.2007
- Zdroj: Mladá fronta DNES
- Rubrika: Praha
- Strana: 03
Dopravní podnik se potýká s řadou problémů, které bude muset nový ředitel řešit.
Zejména má za úkol snížit náklady společnosti, jejíž provoz musí letos město dotovat více než sedmi miliardami korun. Výnosy z jízdného totiž pokryjí jen čtvrtinu nákladů.
1. Příliš mnoho zaměstnanců, vysoké náklady na provoz
Pro Dopravní podnik pracuje přes 12 tisíc lidí. „Personální náklady představují asi 50 procent provozních nákladů společnosti,“ upozornil primátor Pavel Bém. To je moc. Podle Béma by podnik mohl snížit počet pracovníků až o 25 procent. Propouštění se netýká strojvedoucích, řidičů a provozního personálu.
2. Tramvaje jsou příliš staré
Průměrné stáří tramvají je 16 let. Po kolejích však jezdí vozy, které pamatují i rok 1966. Zatímco do nákupu nových autobusů městský dopravce v uplynulých letech investoval stamiliony, na tramvajích se stále šetřilo. Dopravní podnik má podle plánů města do roku 2011 provozovat 300 nových kloubových tramvají.
3. Potíže s bezdomovci, opilci a vandaly
Od začátku roku jezdí v některých nočních tramvajích strážníci. Dohlížejí, aby ve vozech nejezdili bezdomovci a opilci, kteří obtěžují ostatní. Přesto právě na bezdomovce a opilce si cestující stále stěžují. Společnost trápí i vandalové, jejichž řádění každý rok stojí 50 milionů korun. Útokům vandalů v metru nemohou zabránit ani kamery, které dění v podzemí sledují. Nemají totiž záznamové zařízení. „Již letos má být až tři sta kamer ze sedmi set vyměněno,“ slíbil Tomáš Jílek, ředitel, jenž končí.
4. U zastávek chybí automaty na jízdenky
Cestujícím vadí nedostatek automatů na jízdenky. Zvláště v noci mají lidé málo možností, kde si jízdenku koupit, i proto v nočních tramvajích revizoři nachytají nejvíce černých pasažérů. V posledních letech dopravce vybavuje automaty i zastávky povrchové dopravy, stále jich je však málo.
5. Přednost vozů MHD před auty
Město se snaží preferovat vozy hromadné dopravy před automobily, ale ne vždy se mu to daří. Dopravní odborníci upozorňují, že mnohé systémy ovládající například světelnou signalizaci na křižovatkách nefungují. Řidiči tramvají navíc volají po modernizaci semaforů pro tramvaje, které dnes mají jen dva signály. „Chceme, aby byl zaveden další signál ‚Pozor‘,“ požaduje Antonín Dub z odborové organizace Ospea.