Tramvaj čeká, koleje zabralo auto
- Datum: 3.5.2007
- Autor: ALEŠ BERNÝ
- Zdroj: Mladá fronta DNES
- Rubrika: Praha
- Strana: 03
BEZOHLEDNÍ ŘIDIČI Tramvaje často čekají v kolonách, protože na trati před nimi stojí fronty aut. Řidiči si krátí cestu a vjíždějí na pásy pro vozy MHD. Někde jim v tom brání zábrany, ale ty na mnoha místech stále chybějí. Na koleje však budou smět zřejmě taxikáři.
Praha - Sedíte v tramvaji, která se skoro nehýbe kupředu. Nemůže - cestu jí zatarasilo auto, jehož řidič drze odbočil na koleje, aby si zkrátil cestu. Jinak by čekal v koloně. Vůbec mu přitom nevadí, že mu hrozí pokuta dva tisíce korun a dva trestné body.
Tramvaj mezitím nabírá zpoždění, podobně bezohledných řidičů totiž cestou potká několik.
Řešení je přitom jednoduché. Stačí do silnice namontovat podélné dělicí prahy, které autům zabrání, aby vjela na koleje. Takových zábran je v Praze téměř devět kilometrů, dalších zhruba 900 metrů však chybí.
„Prahy jsou pro tramvaje obrovským přínosem. Všude, kde se objevily, se výrazně zrychlil tramvajový provoz,“ pochvaluje si řidič tramvaje Antonín Dub a jmenuje některé úseky, kde se situace zlepšila: Francouzská, Ječná, Rašínovo nábřeží.
Přesto v Praze zůstává mnoho míst, kde prahy chybějí nebo jsou špatně umístěny. „Někde je instalovat nelze, protože podle norem musí být jízdní pruh široký tři metry. Ale kde to jde, tam je dáváme,“ tvrdí Jan Heroudek, ředitel odboru dopravy na magistrátu.
Když tramvaj ztrácí čas
Problémy jsou například na Újezdu. Z kolejí ve směru z Malostranského náměstí si tady řidiči udělali odbočovací pruh. „Při odbočování vlevo auta stojí pravidelně na kolejích. S tramvají pak neprojedeme a musíme čekat, než nám znovu padne signál, abychom mohli jet,“ stěžuje si Dub. On a jeho kolegové usilují o nápravu od roku 2002. Neúspěšně.
Zábrana, která zatarasí řidičům vjezd na koleje, chybí také na Klárově, kde se mezi tramvajemi doslova štosují kolony aut. Podobné je to ve Vinohradské ulici od zastávky Vinohradská tržnice až k Muzeu. „Tady se ale jinak projet nedá! Na Vinohradské přejíždím koleje pro tramvaje běžně, část ulice pro auta je na některých místech příliš úzká a neprojedete tady,“ upozorňuje řidička Eva Přibylová.
Tramvaják Antonín Dub však situaci vidí ze svého pohledu: „Tramvaje tady ztrácejí zbytečně mnoho minut, když se na kolejích tvoří kolony aut.“
Na oddělovací prahy zatím marně čeká třída Milady Horákové v úseku mezi Badeniho a Korunovační ulicí. Auta tady v obou směrech předjíždějí kolony po kolejích a blokují tramvaje. Dalším problematickým místem je Národní třída, kde je mezi Voršilskou ulicí a Národním divadlem práh v jednom místě přerušen a auta se na koleje stejně dostávají.
„Úplně stejné je to v Zenklově ulici. V těchto místech je pak provoz ještě nebezpečnější než normálně. Spousta řidičů nedává pozor a vjede nám přímo pod kola,“ říká Dub.
Pokuta dva tisíce korun
Podélné oddělovací prahy by měly vzniknout v ulici 17. listopadu, v Jindřišské v blízkosti Václavského náměstí nebo v ulici Na Poříčí a na Těšnově. „Na nejdůležitějších místech už jsou. Zbytek, který se osadí, má už zejména preventivní charakter, aby řidiči na koleje nejezdili. Každá vteřina, kterou tramvaj ušetří, je pro cestující přínos,“ podotýká Jan Heroudek. S neukázněnými řidiči, kteří jezdí po kolejích, bojují policisté. Podle šéfa pražských dopravních policistů Pavla Švrčuly je situace tradičně nejhorší na Letné a na pravém břehu Vltavy. „Řidiči tady předjíždějí kolony. Špatná je situace také na nábřežích, na Výtoni vjíždějí na koleje, ačkoliv je tam umístěn oddělovací práh,“ řekl Švrčula.