Tramvaj Porsche je krásná, ale...
- Datum: 25.7.2007
- Autor: PETR ŠVEC
- Zdroj: Mladá fronta DNES
- Rubrika: Praha
- Strana: 03
PRO A PROTI TRAMVAJI Každý Pražan má své porsche – jezdí po tramvajových kolejích a mnoho cestujících se mu raději vyhýbá. Vadí jim hluk, dusno i stísněný prostor. Dopravní podnik nechá další soupravy částečně předělat, výrobci je však nevrátí. Jsou totiž nejbezpečnější. Pražané už se nedělí pouze na sparťany a slávisty, tedy podle toho, k jakým klubovým barvám je pojí větší sympatie.
Poslední dobou se rozdělují také na další dva nesmiřitelné tábory – na příznivce a odpůrce moderních tramvají Škoda 14T zvané Porsche, podle stejnojmenného studia, které navrhlo design vozu.
Zatímco jedni se nemohou na futuristický design nové pražské tramvaje vynadívat, druzí pro ni nemají jediné vlídné slovo.
Důkazem může být například nedávná anketa mezi čtenáři zpravodajského serveru iDNES.cz o nejhezčí tramvaj: tu bezkonkurenčně vyhrála právě ta s tváří Porsche. Navíc se může pochlubit nejvyšším oceněním Design centra České republiky za vynikající výrobek roku 2007. Proti nim však stojí cestující, kteří jí vyčítají hlučnost nebo špatně fungující ventilaci.
1. V létě je v ní nesnesitelné horko Obzvlášť v letošních parných dnech cestující mnohdy nepříjemně překvapí nesnesitelné vedro a nedostatek čerstvého vzduchu ve voze.
„Vždy, když se k zastávce blíží porsche, mám radost. Líbí se mi, jak je moderní. Člověk si ale nedokáže představit, že je uvnitř tak příšerně,“ stěžuje si třeba Karolína Šestáková z Dejvic.
Podle Dopravního podniku však ve voze takové horko být nemusí. „Pro lepší větrání vozu je střecha vybavena ventilátory. Bohužel, někteří řidiči je nezapínají, protože na ostatních tramvajích nebyly,“ vysvětluje mluvčí Eva Dydová.
„I řidiči si musí na zacházení s novou technikou zvyknout, speciálně na ventilaci byli upozorňováni,“ omlouvá řidiče mluvčí. Podle ní však tramvaj plně vyhovuje přísným normám na větrání a vytápění. „Při extrémních letních teplotách je to však neřešitelné,“ dodává.
2. Kvůli sedačkám je uvnitř málo místa Snad nejčastěji si cestující stěžují na umístění sedaček. Ty jsou zasazeny v části vozu naproti sobě bokem ke směru jízdy, a v uličce je tak málo místa pro stojící cestující.
„Do rozestavení sedaček jsme nemohli nijak zasáhnout, i když bychom to rádi udělali. Dopravní podnik schválil vlastní koncepci ještě dřív, než jsme ji my vůbec viděli,“ uvedl před rokem designér Michal Horáček ze společnosti Exact Technology, která na interiéru pracovala.
Podle městského dopravce je uspořádání sedadel kompromis. „Například mezi koncepcí vozidla, zatížením jednotlivých náprav a maximální možnou šířkou skříně,“ popisuje komplikace Dydová.
Sedačky jsou umístěny podélně také kvůli tomu, že pod nimi je podvozek. Dopravní podnik totiž požadoval, aby měla tramvaj co nejníž položenou podlahu.
Lidé si občas stěžují i na „dvojsedačky“. Ty pomáhají například maminkám, které mohou snáz držet děti na klíně.
Zatímco se sedačkami je možné udělat pramálo, Dopravní podnik vyhověl cestujícím alespoň v tom, že přestaví stropní madla pro stojící. Příště už se proto nebudou muset naklánět tak blízko k sedícím lidem.
3. Píská a chrastí, jako by se měla rozpadnout Pokud jdete po chodníku vedle tramvajové trati, bezpečně poznáte, že se k vám zezadu blíží Porsche. Při jízdě totiž vydává charakteristický pískavý zvuk. „Také tam podivně chrastí, vypadá to, jako by se měla každou chvíli rozpadnout,“ doplňuje zkušenosti Tereza Kozlová.
„S dodavatelem měříme hlučnost nových tramvají. Pokud se ukáže, že jsou závadné, dodavatel bude mít povinnost hluk odstranit,“ uklidňuje Pražany ředitel Dopravního podniku Martin Dvořák.
Za velký hluk však nemůže jenom tramvaj. Koleje jsou v Praze často tak opotřebované a plné nerovností, že na nich více než 30 metrů dlouhá souprava poskakuje.
Za to může patrně i konstrukce podvozku, který v ostrých pražských zatáčkách skřípe.
4. Předními dveřmi nastoupí jen řidič Velkou nevýhodou moderních tramvají je to, že na rozdíl od ostatních typů souprav do nich nemohou lidé nastupovat předními dveřmi – ty totiž vedou pouze do kabiny řidiče.
S tím mohou mít problémy zejména nevidomí cestující a pak ti, kteří při dobíhání spoje ze zvyku zamíří k řidiči. Kolem soupravy pak jen bezmocně poskakují.
Oddělenou kabinu vítají řidiči. Zajišťuje jim větší bezpečí a pohodu při řízení.
Plzeňská továrna Škoda Holding, která tramvaje vyrábí i pro Brno nebo Wroclaw, však už má typy vozů, kde mohou předními dveřmi nastupovat i cestující.
Velkým plusem nové tramvaje jsou kamery, kterými řidič sleduje dění ve voze i kolem něj. Cestující mohou v případě nouze mluvit s řidičem prostřednictvím intercomu. 5. Pohodlně nastoupíte. Tedy pokud víte jak Výhodou moderní tramvaje je i to, že je částečně nízkopodlažní. Podvozek má jen 35 centimetrů nad kolejemi, takže umožňuje pohodlný nástup na většině pražských zastávek.
Pokud nemá zastávka nástupní ostrůvek, může cestující s kočárkem nebo na vozíku použít nájezdovou rampu, kterou mu spustí řidič. Otéto možnosti však cestující nemají ani ponětí.
***
Škoda zvaná Porsche
Parametry vozu Délka 30,25 m Šířka 2,46 m Výška 3,40 m Výška podlahy nad kolejí 35 cm Hmotnost prázdného vozu 38,3 t Místa celkem 279 Místa k sezení 69 Místa ke stání 210 Maximální rychlost 60 km/h Výrobce Škoda Transportation Design Porsche Design Group První vyrobený vůz 2005 Cena vozu 57 mil. korun Nyní v Praze jezdí 12 vozů Do konce roku 2007 27 vozů Do konce roku 2010 60 vozů
Co si zaslouží pochvalu – je částečně nízkopodlažní – má moderní design – je pohodlná pro řidiče – má kamerový systém ve voze – cestující komunikují s řidičem prostřednictvím intercomu Na co si cestující stěžují – je příliš hlučná – je v ní málo místa – přední dveře jen pro řidiče – nefunguje vzduchová ventilace Poruchy na tramvajích leden 2006 Mluvilo se o vadném softwaru, ale ukázalo se, že počítač, který tramvaj ovládá, jen zbytečně vážně vyhodnotil drobnou závadu. září 2006 Tramvaj v plné rychlosti vylétla ze zkušební tratě. Vyšetřování ukázalo, že při testech nouzové brzdy chyboval řidič. červenec 2007 Před týdnem se objevila konstrukční závada na jednom vozu. Dopravní podnik proto preventivně stáhl z provozu i všechny další soupravy. Vady odstraňuje výrobce, protože soupravy jsou ještě v záruce.
14T
(rusty odpůrce 81-71M, 3. 8. 2010 13:30)