Víc tramvají už městem neprojede
- Datum: 20.6.2007
- Autor: PETR ŠVEC
- Zdroj: Mladá fronta DNES
- Rubrika: Praha
- Strana: 01
Už dnes se tísní v přeplněných pražských tramvajích, autobusech a vozech metra přes tři miliony cestujících denně. Zvlášť v parných dnech je proto cesta do zaměstnání nebo do školy silný zážitek.
A za pár let může být cestování hromadnou dopravou ještě větší drama. Vedení města totiž dělá mnohé pro to, aby přesvědčilo lidi, kteří jezdí auty, že je výhodnější vyrazit na zastávku MHD. Již letos proto úřad zpoplatní parkování v centru, za tři roky se pak bude platit i jen za to, že řidič do centra vjede.
Přeplněné tramvaje a autobusy a tlačenice na eskalátorech ve stanicích metra poté nebudou typické pouze pro denní špičky, ale pro celý den.
To si však mnoho Pražanů nedokáže vůbec představit. „Už dneska jsou všude tlačenice. O klimatizaci si můžeme nechat jenom zdát a určitě přibude kapsářů. Navíc nevím, jak lidi budou bez auta vozit domů větší věci, které si koupí v centru,“ stěžuje si Alexander Hanák z Krče s tím, že by pomohlo, kdyby do ulic vyjelo více spojů.
Jenže na mnoho míst v metropoli už nemůže městský dopravce další spoje posílat. Zahltily by již tak přetížené tratě a tramvaje by zůstaly stát na místě v jedné dlouhé koloně.
Takovou situaci Praha zažila už na konci šedesátých let minulého století, kdy tramvaje nestačily odvážet cestující ze zastávek. Pomohlo až zprovoznění metra v roce 1974. Dnes se historie začíná opakovat. Například mezi náměstím I. P. Pavlova a Palackého náměstím již v denní špičce neprojede ani jedna tramvaj navíc.
„Jezdí tudy za sebou ve čtyřicetisekundových odstupech. Tady už nemůžeme provoz rozšířit,“ řekl ředitel strategického rozvoje Dopravního podniku Tomáš Jílek.
Ječnou ulicí každý den projede 100 tisíc cestujících, tlačenice jsou i na Národní třídě a Hradčanské. Problém je i s metrem. Soupravy na vytížené lince C jezdí v nejkratších možných intervalech.
„Trasa C je na hraně svých možností,“ potvrdil Jílek. Na lince B by se měly intervaly od příštího roku zkrátit a prý je možné posilovat i některé linky tramvají.
To však bude složité. Většina tras vede přes Vodičkovu nebo Ječnou ulici a místní tratě více spojů nezvládnou. „Pomoci by měla výstavba nových tras metra a tramvajových tratí v centru,“ míní dopravní odborník Petr Moos.
Peníze vybrané na mýtném a parkovném by pak měly jít na nákup moderních vozů a na jejich údržbu, aby cestující od jízdy neodrazovaly.