Jdi na obsah Jdi na menu
 


Autobusy v Ústeckém kraji nejsou pro dopravu po Evropě

24. 7. 2007
  • Datum: 24.7.2007
  • Autor: Oldřich BUBENÍČEK
  • Zdroj: Haló noviny
  • Rubrika: Z domova
  • Strana: 04

Rozhovor s chomutovským zastupitelem Jaroslavem Komínkem (KSČM)


* Jste člověk, který rozumí dopravní problematice - absolvoval jste dopravní automobilovou průmyslovku, máte řidičský průkaz na šest skupin včetně autobusu, také s ním občas jezdíte, a k tomu externě vyučujete v autoškole. Jak vidíte současnou situaci v základní dopravní obslužnosti v Ústeckém kraji?
Vše je v pořádku, doprava je plně funkční, licence jsou zcela průhledně a transparentně přiděleny a občané našeho regionu mají zajištěnou kvalitní a plně dostačující dopravu - tak takto se dá v kostce shrnout interpretace vedení kraje k dopravní obslužnosti. Opak je však pravdou. Napsány kolem tohoto problému byly již stohy článků. V minulém roce se pan hejtman Jiří Šulc šikovně zbavil nepohodlného dopravce a místo něho dosadil několik lepších, levnějších, kvalitnějších, solidnějších dopravců - tedy z jeho pohledu.
* Předpokládám, že hovoříte oDopravním podniku Ústeckého kraje (DPÚK), který do září loňského roku zajišťoval základní dopravní obslužnost v kraji z cca 80 %. Jak s odstupem času vidíte vozový park, který měl k dispozici, a důvody, které vedly ke zrušení smlouvy?
DPÚK vlastnil určitý vozový park a zabezpečoval takřka v celém kraji dopravní obslužnost. Ano, vozový park byl zajisté různorodý, ale v žádném případě ne horší než to, co se nám po silnicích prohání dnes. Disponoval několika desítkami ekobusů - tedy autobusů na plyn, dále mnoha autobusy plnícími podmínky normy Euro 2 a 3, ale i několika dosluhujícími autobusy staršího data výroby. Ovšem díky kvalitnímu a pravidelnému servisu na dobré úrovni. Hlavní problém, proč hejtman Šulc nebyl ochotný s tímto dopravcem prodloužit licence, byla cena. Ano, finance dnes hýbou světem, ovšem pokud chci pravidelně obměňovat vozový park, zabezpečit kvalitní a pravidelný odvoz občanů kamkoliv a mít k tomuto i samozřejmě jisté provozní zálohy, něco to stojí. Takže DPÚK byl pro kraj drahý.
* Ovšem po zrušení smlouvy kraje s DPÚK se občané nestačili divit. Doprava byla nepravidelná a vozový park obměněný...
V první fázi, kdy DPÚK přestal obslužnost zabezpečovat, se opravdu po silnicích kraje prohánělo mnoho vrakoidních, archaických autobusů, které ovšem už na silnicích neměly co dělat, v té době na silnice vyjelo opravdu vše, co mělo kola a volant. Provoz - tedy cena za jeden kilometr - zdaleka nebyla menší, a to už vůbec nemluvím o tom, že mnohde se lidi neměli jak dostat do práce a z práce, k doktorovi, na nákupy... Ale dejme tomu, že to byla mimořádná situace, ovšem situace, která se bezprostředně dotkla takřka celého kraje, a doprava kolabovala, takže tento krok měl být v zájmu spokojenosti občanů daleko důkladněji promyšlen.
* Následně byl kraj rozdělen na řadu oblastí a vypsáno výběrové řízení, rozhodujícím kritériem se stala cena, kraj se zachoval ekonomicky, ne?
Ten, kdo nabídl nejmenší cenu, samozřejmě vyhrál, a proto se stalo to, že mnohdy licenci dostal dopravce, který sice jezdí pro kraj nejlevněji, ovšem s autobusy, které jsou již dávno za svým zenitem, dále dopravci, kteří mají přesně tolik autobusů, aby jim stačily na linky, ale už nemají žádné zálohy a s tím související ani servisní zázemí. Dokonce se stalo i to, že v Šluknovském výběžku vyhrál výběrové řízení dopravce, který nabídl opravdu nejnižší cenu za jeden kilometr, ale musel vzápětí od tohoto svého záměru odstoupit, protože k tomuto svému podnikatelskému nadšení neměl ani vozy, ani řidiče, a už vůbec ne finance. Ati zbývající na tom nebudou o moc lépe, protože vyhráli s tak nízkými nabídkami za kilometr, že jim již nezůstane mnoho financí na další provoz a servis, a už vůbec ne na obměnu a zkvalitňování vozového parku.
* Ale jsou tady stále autobusy DPÚK, který již nemá tolik linek, myslíte si, že si je noví smluvní dopravci koupí?
Již se stalo, z větší části je DPÚK prodal dopravcům, kteří jezdí v našem regionu. Ale logicky si ponechal ty nejnovější.
* Podle vašich slov to vypadá, že DPÚK je v kraji nenahraditelný, to ti noví dopravci opravdu nejsou kvalitní, když prošli výběrovým řízením?
To jsem neřekl, samozřejmě jsou i kvalitní dopravci, kteří budou přínosem, ovšem těch je velmi málo. O to zarážející je, že zrovna tito dopravci, kteří mají z těch všech ostatních nejkvalitnější vozový park, dostatek řidičů a logistické zázemí, obdrželi v minulých dnech pokutu od Ústeckého kraje. Jedná se oDopravní podnik měst Mostu a Litvínova a Dopravní podnik měst Chomutova a Jirkova. Závěr z tohoto je takový, že např. náš v Chomutově nyní zvažuje nákup 30 nových vozů, nejinak je to s mosteckým.
* Ale pokuty obdržely, že jejich smluvní dopravci mají právě ty nekvalitní jak říkáte vrakoidní, archaické autobusy a oni se zavázali jezdit s kvalitními vozy...
A jsme u toho, co jsem již říkal, že celá věc narychlo zrušit smlouvy s DPÚK byla naprosto nepromyšlená. Koupit autobus není jako zajít do prodejny s osobními vozy a koupit »něco«. Autobusy se montují na zakázku a půlroční čekací doba není výjimkou. Je ovšem zarážející, pokud sledujeme, s jakými troskami jezdí ostatní dopravci - a ti nedostali ani korunu pokuty, a tedy pro kraj jsou bezproblémoví a snad kvalitní? Samozřejmě se jedná i o to, že již ten zisk z krajské dopravní obslužnosti nebude takový, a proto je mi záhadou, kde na nákup nových autobusů vezmou finance právě ti sotva přežívající dopravci, kteří již dnes jezdí na hranici výdělečnosti.
* Přesto je nyní již v kraji dopravní autobusová obslužnost stabilizována. Nejste zbytečně velkým kritikem?
Pokud zprůměrujeme stáří všech autobusů, které nyní zabezpečují základní dopravní obslužnost, tak zjistíme, že ani zdaleka není vozový park mladší, a naopak mnohde je daleko horší, než když tuto službu zajišťoval DPÚK. Kvalita dopravní obslužnosti je taková, že mnoho dopravců jezdí na hranici výdělečnosti a jakýkoliv problém, který vznikne, nemá řešení a autobus prostě nevyjede. Už vůbec se nedá mluvit o ekologii, protože žádný z nových dopravců nevlastní plynové ekologické autobusy a ty co má, mnohdy sotva splňují normu Euro 3. Již nyní se ví, že tzv. okamžitý výpadek stál kraj několikrát více, než s předchozím dopravcem. Apokud si spočítáte náklady, za jaké jezdí každý nový dopravce, a zprůměrujete, tak zjistíte, že ani zde úspora není tak razantní, jak nám bylo slibováno. Úplný extrém jsou příměstské části Ústí nad Labem, kde stávající dopravce jezdí za cenu na jeden kilometr, jaká jinde musí stačit na dva až tři kilometry. A tak se mohu jen zeptat, komu to všechno pomohlo? Cestujícím určitě ne.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

K dopravě

(Luboš, 18. 10. 2007 13:29)

Zapomělo se ještě na věc, že za působení DPUK byla snaha o sloučení plateb čipovou kartou mezi jednotlivými podniky včetně ČD a vše bylo ve stadiu kdy cestující na jednu kartu mohl cestovat kamkoliv. Teď je mezi dopravci vražedný konkureční boj a lidem nezbývá než nosit pro každého dopravce jinou kartu. Co se týká služeb a spolehlivosti tak bych se zdržel komentářů, protože by byly velice dlouhé.

 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA