Rekord: tři tisíce autobusů
- Datum: 18.7.2007
- Autor: MILAN ZLINSKÝ
- Zdroj: Mladá fronta DNES
- Rubrika: Kraj Pardubický
- Strana: 03
V Pardubickém kraji sídlí dva největší tuzemští výrobci autobusů. Iveco, někdejší Karosa, ale stále vyrábí mnohem více autobusů než firma SOR z nedalekých Libchav.
Žádná firma nevyrobí v České republice více autobusů než vysokomýtská firma Iveco a továrna SOR v Libchavách. Dohromady to bude letos 3200 vozů.
Dva velcí kouhouti na jednom trhu mají přitom závody jen pár kilometrů od sebe. Rivalitu zvyšuje fakt, že společnost SOR v devadesátých letech založili bývalí zaměstnanci Karosy.
Je logické, že společnost Iveco, která má o 1 200 zaměstnanců více než SOR, vyrobí ročně mnohem víc strojů. Přesto menší firma svého rivala v jednom směru trumfla. Dokázala totiž na začátku roku dostat více autobusů na domácí trh. „Je to trošku i náhoda, byli jsme úspěšní v soutěžích na sklonku minulého roku. Ale takový výsledek potěší,“ říká jednatel SOR Libchavy Petr Hájek.
Čísla Sdružení automobilového průmyslu ukazují, že firma, která v devadesátých letech začínala nejprve s výrobou maringotek, má na českém trhu s autobusy čím dál silnější podíl. Na jaře české úřady zaregistrovaly 49 nových autobusů SOR, jejich hlavní konkurent Iveco jich měl u našich dopravců jen 35. Celkem úřady zaregistrovaly 153 nových autobusů. Například pardubický dopravní podnik ale jezdí výhradně se stroji Karosa - Iveco. „Sto procent našich autobusů pochází z Vysokého Mýta. Máme vlastně už téměř historické vozy i úplně nové,“ řekl ředitel pardubického dopravního podniku Tomáš Pelikán.
Dominance strojů z Vysokého Mýta však není v Pardubicích pouze daná blízkostí továrny. „Když nakupujeme nová vozidla, tak vždy vypíšeme výběrové řízení. Sice je výhoda, že Mýto je blízko, ale třeba kvalitní servis vám dnes zajistí už všichni výrobci,“ řekl Pelikán.
Většina autobusů z bývalé Karosy i z Libchav ale končí na zahraničním trhu. Ten je rozhodující pro obě firmy. „Česko pro nás není hlavní trh, většinu exportujeme. Od února jedeme na plnou možnou kapacitu a řešíme, jak ji ještě zvýšit,“ řekl obchodní ředitel společnosti Iveco Czech Republic Petr Rusek. SOR Libchavy loni vyrobila 412 autobusů. Ty vedle České republiky putovaly také na Slovensko a úspěšný byl i export do Ruska a Srbska. SOR, který nyní ovládá skupina J&T, loni zvýšil obrat o více než 60 procent na 1,5 miliardy.
***
* Výrobci autobusů
Iveco, Vysoké Mýto Počet zaměstnanců: 1 600 Výroba: Letos by měla firma vyrobit 2 700 autobusů. Historie: Výroba silničních vozidel ve Vysokém Mýtě začala již v roce 1895, kdy Josef Sodomka založil firmu "První východočeská výroba kočárů Josefa Sodomky". 1. února 1999 vznikl společný podnik francouzského Renaultu a italského Iveca s názvem IRISBUS Holding S. L. vlastnící 94% akcií Karosy. Ta se loni přejmenovala na Iveco.
SOR Libchavy Počet zaměstnanců: 390 Výroba:Společnost by letos měla vyrobit 450 autobusů a také první trolejbusy. Historie: Do roku 1990 se ve firmě vyráběly krmné vozy, obraceče píce, vybírače siláže, horské malotraktory a další zemědělské stroje. Společnost SOR Libchavy vznikla v roce 1991. Autobusy se začaly vyrábět v roce 1995. Dnes je SOR druhý největší výrobce autobusů v České republice.