Bez carga bude ČD chybět 640 miliónů
- Datum: 1.6.2007
- Autor: Jiří Novotný
- Zdroj: Právo
- Rubrika: Trhy & ekonomika
- Strana: 16
GENERÁLNÍ ŘEDITEL ČESKÝCH DRAH JOSEF BAZALA ŘEKL PRÁVU:
České dráhy (ČD) vykazují letos po dlouhých letech poprvé zisk. Bude pozitivní i celoroční bilance?
Vývoj hospodaření ČD je letos skutečně příznivý. Za první čtvrtletí dosáhl náš zisk před zdaněním 14,7 miliónu korun a duben byl ještě o malinko lepší. Za celý rok bychom měli skončit v plusu 52 miliónů korun, jak stanoví podnikatelský plán.
Důležité je, že nám rostou tržby. V osobní dopravě se za první tři měsíce meziročně zvedly o 12 procent a v nákladní dopravě o 6,5 procenta. Navíc se nám daří držet na úrovni minulých let mzdové náklady. Mzdy sice letos v souladu s kolektivní smlouvou vzrostou na ČD v průměru o 5,6 procenta, výrazně se ale snížil počet zaměstnanců a stoupla produktivita práce.
* Nákladní doprava ČD se má podle ministra dopravy Aleše Řebíčka už v červenci vydělit do samostatné dceřiné společnosti. Dá se to stihnout?
Předpokládám, že vláda to projedná v červnu. Z toho plyne, že vyčlenění carga se v červenci nestihne. Dojde k němu buď 1. srpna, nebo 1. září.
* Jak ale bez ziskového carga budete financovat ztrátovou osobní dopravu?
Analýza ukázala, že po vyčlenění carga nám bude pro financování dálkové dopravy chybět ročně asi 640 miliónů korun. O této částce teď jednáme a je obsažena v materiálu pro vládu. Pro státní rozpočet by to neměla být významná zátěž.
* V důsledku vládního reformního balíku měli železničáři přijít o své tradiční výhody. Premiér Mirek Topolánek ale po setkání s předsedou OSŽ Jaromírem Duškem slíbil, že privilegia budou prozatím zachována. Je to rozumný ústupek?
Rozumný určitě je, vždyť zdanění režijních jízdenek by státu nepřineslo nijak významné položky. Navíc by to byl našimi zaměstnanci jasně vnímaný signál, že na jedné straně snižujeme zaměstnanost, na druhé straně jim vláda ještě bere tradiční výhody. Jsem tedy rád, že došlo k dohodě.
* Stávkou vám ovšem hrozí Federace strojvůdců. Nelíbí se jí chystaný nový předpis ČD, jenž má strojvůdcům podstatně zkrátit čas na přípravu lokomotiv před jízdou i při střídání osádek. Neupustíte od toho?
Na chystaný předpis zareagovali strojvůdci rychle a myslím, že předčasně. Jde teprve o záměr, který jsme jim zaslali k vyjádření, a jejich připomínkami se budeme vážně zabývat.
* Kdy padne rozhodnutí o konečné podobě předpisu?
Až na podzim. Určitě do té doby dojdeme ke kompromisu. Personální úspora 100 až 150 zaměstnanců, která by z toho byla, nestojí za riziko porušení sociálního smíru, vždyť v nášem podniku je asi 6000 strojvedoucích. Federace má navíc pravdu, že úroveň většiny vozidel ČD není na takové úrovni jako u západoevropských dopravců, kteří mají časy na přípravu před jízdou a střídání osádek mnohem kratší než u nás.
* Kolik investujete do modernizace vozového parku?
Ročně asi 3,4 miliardy korun. Z vlastních zdrojů na to dáváme 2,1 miliardy Kč, další zhruba jednu miliardu čerpáme už šestým rokem z půjčky od Eurofimy a 300 miliónů Kč získáváme ze státního programu na podporu vozidel v regionální dopravě.
* Daří se tedy snižovat průměrné stáří vagónů a lokomotiv?
Bohužel ne. Zastaralost vozového parku je taková, že bychom na modernizaci ročně potřebovali dvojnásobně více peněz. První kladné výsledky jsou přesto vidět. Do konce roku by už mělo být v provozu 47 motorových vlaků Regionova a devět příměstských elektrických jednotek Elefant. Obdrželi jsme také 26 vozů první a druhé třídy a 12 lůžkových vozů pro mezinárodní dopravu. Vyrábí se pro nás 20 lokomotiv o rychlosti až 200 kilometrů v hodině. Navíc splácíme úvěr za sedm vlaků Pendolino a pokračujeme v projektu Živá nádraží. Do deseti let se rekonstrukce dočkají nádraží ve všech městech nad 20 tisíc obyvatel.
* Dočkají se ale cestující i kratších jízdních časů?
Těch se už dočkali na koridorové trati do Ostravy. Od nového jízdního řádu zde opět dojde ke zkrácení cestovních časů o šest až deset minut podle typu vlaku. Z Prahy do Ostravy tak už budou pendolina jezdit za tři hodiny. Výstavba dalších koridorů (třetího z Prahy přes Plzeň do Norimberka a čtvrtého na České Budějovice) bohužel nabírá zpoždění kvůli nedostatku peněz ve Státním fondu dopravní infrastruktury. Po jejich dokončení budeme moci i my dopravu dále zrychlit.
* Nepočítáte s nákupem dalších pendolin?
Do budoucna o tom určitě budeme uvažovat. Teď jsme rádi, že pendolina jezdí pravidelně a téměř bez závad a že se nám daří zvyšovat počet cestujících na trati do Ostravy i na trasách do Vídně a Bratislavy. Po dokončení třetího a čtvrtého koridoru nasadíme rychlovlaky i na linky do Českých Budějovic a přes Plzeň do Frankfurtu nad Mohanem. Ještě však zvážíme, zda bude pro nás výhodnější pořídit si další pendolina, nebo využít německých rychlovlaků ICE.
* Změní se od nového jízdního řádu, který začne platit v prosinci, rozsah vlakové dopravy?
Z objednávek vyplývá, že dnešní rozsah té dálkové bude v podstatě zachován. Navíc zavedeme nové spoje mezi Prahou a Brnem. K významnějšímu omezení by nemělo dojít ani v regionální dopravě. Je ale pouze na jednotlivých krajích, zda chtějí vlaky zachovat, nebo dají přednost autobusům.